Jewish passover

En helt ny erfarenhet... min värdfamilj var gulliga nog att fråga mig om jag ville följa med dem och fira en judisk högtid, passover, som det kallas här i USA. Passover går ungefär ut på att man hedrar de judar som överlevde de förtryck de alltid fått utstå, i detta fall främst den tidens judar som fick stå ut med slaveri under egyptierna. Vi firade hemma hos Keith och Allison och en stor stor del av släkten var med! Vi läste ur en speciell bok och åt judisk mat som var riktigt god. Allt var gott. Förutom när jag blev lurad att äta en hel sked kryddad horsereddish. Inte milt precis... det var riktigt trevligt och jag älskar hela tjocka goa släkten. Det påminner mig om att vara bland min egen eftersom de ser mig som en av dem. Underbara.

Och vad är detta med svenska svärord? Hahaha, Elias ville lära sig... men I got more. Fan är inte precis det enda svärordet i mitt svenska fulords vokabulär. Skrattade åt Zac när han försökte säga hej då properly. Amerikanarna har problem med det här Å'et alltså...



Typisk "passover plate"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0