Happy hanukkah!

Hej minus 17 grader svenska invånare och i alla fall över noll grader fellow americans... :-)

Mina värdbarn är både kristna och judiska eftersom min värdmamma är kristen och min värdpappa var jude. Att lära känna familjen Moskow har varit helt underbart men vad jag vill sätta poäng på att jag är så tacksam för är att det fått mig att bli ännu mer öppen för saker jag inte vet så mycket om. Efter detta år kan jag så mycket mer om judendom. Hur judendomen från Ryssland där de ursprungligen kommer ifrån satt sin prägel över vilka de är idag. Så, igår var första dagen på det åtta dagars långa firandet. Varje kväll tänder vi ljus och sjunger och mina värdbarn får små presenter för att på den åttonde och sista kvällen få något större. Riktigt mysigt har vi, och mina värdbarn berättade om traditionerna runt hanukkah så fint igår och sjöng för mig. De kan vara riktigt söta ibland. Varje dag blir det lite jobbigare när Sam pratar om hur mycket hon älskar mig och inte vill att jag ska åka, och en stor del av mitt hjärta känner likadant. Men men, jag kommer hälsa på redan nästa år hoppas jag.

Ingen förändring i förkylningen förutom att jag inte blödit näsblod idag... än. Peppar och salt. Sam är också sjuk och hemma från skolan den här veckan så jag får springa lite då och då med isglass och mat till henne. Skulle träffat Anna imorse innan hon åker till Chicago imorrn, men då blev det ju inget av det. Böh. Vi har köpt våran gigantiska julgran från Wilson farms i Lexington. Den är huuuuuuge. 3,5 meter hög. Minst. No kidding. Så i eftermiddag blir det förmodligen dekorering av den och lite annan pyntning. Efter helgens IKEA och inhandling av julgodis är det bara snön, Kalle Anka och alla er där hemma som saknas inför min jul. Men en amerikansk jul kan nog ändå bli en upplevelse!

I helgen är jag äntligen ledig och kommer då befinna mig hos bästa Jossan i Weymouth för fredagsmys, college på lördag (måste måste måste göra läxan ikväll), IKEA (!!!) kanske lite fest om jag orkar och sedan på söndag ska jag träffa Geoffrey i Boston. Det kan bli sista gången, jag vet inte när han åker hem till Frankrike för julen. Han pluggar ju och är lärare på M.I.T. så det kan nog vara skönt med lite break snart. Sist vi träffades beklagade han sig över att hans lärare bett dem jämföra olika energisystem, jag hänger med så gott jag kan. Outsmartad. Haha! :-)

Nu ska jag springa upp och hjälpa till med att sätta upp julgranen... ska ta kort på den när vi dekorerat! Kvällens projekt, så fort jag slutat, är att göra läxa, kolla om man kan ladda hem Kalle Ankas julafton, skriva en budget och svara på mail. Det kommer säkerligen hända. Puss ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0