Have yourself a merry little christmas

Jag minns ju själv hur jag var som åttaåring. Somnade runt niotiden och när jag vaknade på morgonen -- känslan man hade var helt obeskrivlig lycka. Julaftonsmorgon var för mig alltid bättre än min egen födelsedag. Att se klapparna under trädet, att försöka lista ut vad som var vad och sen mellandagarna som kom då man fick leka med allt man fått. När jag var 2 år var jag tydligen rädd för jultomten enligt säkra källor (mamma). I tonåren falnade känslorna kanske aningen... men de starka traditionerna och stämningarna finns fortfarande kvar. Att kvällen före julafton sitta med julfika till Bingolottos uppesittarkväll, att på julafton åka till mormor och äta världens godaste köttbullar tillsammans med kusin Alex, morbror Lennart och moster Annika. Och inte minst att be alla vara tyst när jag kollar på Kalle. Hahaha... och okej. Jag är en sucker för presenter.

Att jag i år kommer spendera min första (och förhoppningsvis sista) julafton borta från Sverige känns jättekonstigt. Helt enkelt fel, även om jag ser fram emot att uppleva en amerikansk jul. Mina människor, min mat och mina traditioner byts ut mot något helt nytt vilket jag inte vet om jag är så pigg på. Men ett av mina mål med att åka till USA var att förstå mig på en annan kultur, att riktigt get down to the core of amerikanarnas kultur för att förstå dem och också bara prova på något nytt. Jag kan klara detta. Men bara efter att jag ringt hem till mormor på julafton och pratat med min familj!

Min värdmamma använde sig av ordet "magical" när hon skulle beskriva barnens juldagsmorgon (de firar som sagt på juldagen i USA). Det var också ett magiskt gap som tog form på mitt ansikte när jag såg hur många julklappar jag skulle hjälpa till att slå in till Jack denna eftermiddag. Bara 22 stycken stora items. Det tog mig bara 2 timmar och en riktigt ond rygg... men jag är en riktigt Santa's helper! Hihi! Passade även på att slå in mina egna julklappar till familjen. Jag önskar jag hade tid och ekonomi att handla julklappar åt er där hemma också, men i år blir presenten att jag kommer hem. Bra va? Jag kan dammsuga era hus/lägenheter och göra american breakfast också? Det är ju definitivt en deal!

Johan är hemma i Sverige igen! Efter 9 timmars köande på en annan flygplats då de inte kunde landa i Frankfurt pga snökaos var han på väg mot Köpenhamns flygplats. Måste vara underbart att få träffa nära och kära och käka falukorv. Men snart är det min tur!! Hör ni det? SNART!! Bara 20 dagar kvar nu.

Så min dag idag har i stort sett tillbringats med att tvätta kläder, bädda rent, vara ute hos hästarna, tittat på ännu mer snö som fallit och slå in julklappar till julmusik, pepparkakor, julmust och mandariner. Jobbade sent ikväll då barnen skulle ge sina lärare presenter imorgon innan jullovet börjar. Jösses vad min rygg gör ont... påminn mig att jag ska köpa friskis kort och börja jogga när jag är hemma i Sverige igen. Godnatt! ♥


Delar av Jack's julklappar som jag slog in... vid detta tillfälle var jag inte ens klar med alla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0