Kulturskillnader?

Tänkte skriva det kan jag komma på om kulturskillnader i min tröttaste stund någonsin. Sa det till Johan nyss i telefon... någon borde sätta datalås på min dator som lilla BFF's pappa John satte på hennes dator när hon var inne i sina bilddagboken tider uppe till 6 på morgonen. ;-) Ni vet... klockan tolv bara släcks skiten ner... det vore bra för mig. Jag jobbar nu och tar hand om BARN... världens sötaste barn som därtill inte är mina. Man ska vara skärpt. Jag förtjänar en fet schlaapppii. Det värsta är dessutom att jag inte gör något vettigt innan jag precis ska lägga mig heller. Utan jag hittar någon blogg jag måste läsa, eller ett Friday Night Lights avsnitt jag missat. Eller så får jag för mig att jag måste läsa igenom hela internetupplagan av GD för att keepa up med alla älskade gävlebor där hemma. 

Lite småroliga skillnader och sanningar jag märkt efter 3 ½ vecka i Amerikat;

* Picture perfect?
Nej. Amerikanska befolkningen är ofta miles ifrån sina vackraste skådespelare... För att vara brutalt ärlig: De flesta har heller ingen smak what so ever. En stor sweatshirt med en kepa bak och fram duger finfint. Vill du vara lite extra fin så är det bara att dra på långärmade toppen under färgglada t-shirten - bland VUXNA. Men för att döda en annan sanning: de är inte feta som hus heller. Här i Massachusetts har jag inte sett en enda groteskt fet person än! Men min hostmamma berättade att så fort man åker till Midwest eller söder ut blir folk större. Hah...

* Vilket pålägg?
Ville du ha ost eller skinka på frukostmackan? Eller kanske prickig korv? You won't get it here. Dallrig jelly, jam, smör eller varför inte äkta peanutbutter som sockerchock direkt på morgonen brukar många amerikaner tycka om att trycka i sig inne i stan osv. I don't get it. Det enda som funkar för mig är creamcheese... Maten överhuvudtaget är lite annorlunda i USA. De gillar att steka sina grönsaker i smör (vilket faktiskt är gott) till lite mac n' cheese vilket också är gott. Men egentligen... är inte mac n' cheese bara en onyttigare version av stuvade makaroner? 

* På spaning efter Ford Fiesta
Kort författning: Det existerar inte små bilar här. De minsta du kan hitta efter att glo ut en kvart på femfiliga motorvägar är möjligtvis combi Fordar eller liknande. De halvstora bilarna är jeepar och sen finns det monstruösa versioner av allt möjligt. Tycker det ibland ser ut som att transformers är ute på vägarna och härjar. Till min lilla lycka fick jag veta att parkeringsplatserna är anpassade efter större bilar här men det lär ju ändå bli en sjuk omställning när jag kommer ut i monsterbilen. Haha.

* Artiga amerikaner
Du stiger in i en svensk butik efter gatan och får kanske ett hej om du har tur. Ber du om hjälp får du några korta tillrättavisningar och ett litet snett svenne smile om du har tur.
Du stiger in i en amerikansk butik efter gatan och kan inte komma undan konversation. Hi, how are you today? Can I get you anything? Are you looking for something special? Amerikaner är grymt hjälpsamma och har en helt annan anda när det gäller att hjälpa folk och ge service.

* Rött stoppljus... sväng höger!
Trafiken fungerar lite annorlunda i USA. Vid stoppljus får du absolut alltid svänga höger även fast det är rött om du väjer för inkommande fordon och gående. Har du tur får du även svänga vänster fast det är rött. Hahaha. Trafiken är intensiv och amerikaner vet inte hur man kör i rondeller - försten! Ungefär. I fyrvägskorsningar gäller alltid sunt (kan bli osunt) förnuft.

* The american dream?
Amerikanska drömmen lever och jag har själv varit med om den och sett den. Hus som slott, fullt garage av bilar och gated communitys. Även om du inte bor på ett sådant ställe är villaområden riktigt pimpade! Husen är fantastiskt fina.


Kommentarer
Postat av: Petra-Mitt Liv I USA

Hej!

Jag har just nu en frågestund i min blogg!

Om aupairlivet, usa och allt som hör till.

Något som just du undrar över?



Kram!

2010-01-28 @ 05:31:15
URL: http://limaverde.blogg.se/
Postat av: jolle

hahaha syrran håller på och nästan svänger till höger nu hela tiden här hemma :D

2010-01-28 @ 20:14:39
URL: http://jollybob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0