Spelling bee

I lördags var det dags för Sam's spelling bee competition tillsammans med hennes lagkamrater Katerina och Angie. Då de är tredjeklassare hade tävlingen ingen elimination, utan det var för mer en slags introduktion till själva fenomenet. Grymt roligt att uppleva ändå. Man har ju sett och hört om spelling bee så himla mycket när det kommer till amerikansk media... typ filmer och så vidare. Mina tankar går tillbaka till Mean Girls. Hahaha. Elin skrattar nog när hon läser det här, skulle jag tro. Hur som helst. Tjejerna gjorde jättebra ifrån sig och missade bara på något enstaka ord! Och ni ska veta att amerikanska barn är hårt drillade... jag menar, hey, ungarna är 8 eller 9 år och kan redan stava till through och scientists... vilket är svåra ord i den åldern om jag skulle översätta till svenska och tänka tillbaka till mina språkkunskaper i andra klass. (Amerikansk tredje klass motsvarar svensk andra klass, de är ett år före i tiden). Hahaha... jag tror jag stavade också som "ochså" tills jag var runt 12 år eller liknande. Och när vi ändå pratar språkkunskaper - jag ska då aldrig förglömma "hon gedde mig den", ett uttryck svenska barn och ungdomar kan använda flitigt upp till sisådär femtonårsåldern. Heummm.


Spelling Bee ledare... Ms. Något jag inte minns.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0