Happy Halloween!!!

Jag och Carro står utanför den elaka tantens hus i gula området och skrapar med fötterna medans vi väntar nervöst på att hon ska öppna. 10-åringar redo med full sminkning och komplett häxutstyrsel...
"BUS ELLR GODIS!!!" Tanten ger oss ett sniket pustande och säger sedan "Jaha... bus då...".

Vi hade inte sönder hennes blomkrukor, som Basse och Jocke brukade använda sig av som bus, utan försökte med ett mer snällare bus -- som att stoppa jord och löv i hennes brevlåda. Sa man bus fick man skylla sig själv. Det var Sverige på tidigt 00-tal... och är nog ganska så mycket likadant än idag. I USA existerar inte bus. "Trick or treat" är mest bara en ursäktande fras för att hundra ungar på samma gång håvar in enorma mängder av godis. Men jag hänger inte läpp och tänker inte vara negativ över konsumtionen. Det är ju kul!

Under söndagens Halloweenförberedelser här i Concord tvingade Sam mig att först klä ut mig till en "princess fairy" som resulterade i, tja, see for yourselves. Den utstyrseln byttes sedan ut mot en mildare häxutstyrsel, haha. Då jag glömde min hatt i bilen när vi var på två olika Halloween fester trodde majoriteten att jag var någon ur Harry Potter eller döden med sin lie. Efter två stopp på festerna var det dags för den årliga rundan. Jag är stunned. Amerikanarna kan verkligen! Vissa hus måste spenderat minst två dagar på sina dekorationer. Levande Einstens och häxor som pratade, begravda varelser, rök, strobe-lights, människor hängande i kokonger och för att inte förglömma -- folk som satte på sin egen act för denna kväll. Jag bara gick och log. Det är någonting magiskt över den här kvällen i det här landet. Nästan lika magiskt som när jag klev i ett hål täckt av löv och vrickade foten. Då vaknade jag upp igen. Något måste ju vara horrifying också. ;-)


Princess fairy right heeere!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0